
ERIKS en SCSN: Samen naar een efficiënte en toekomstbestendige digitale samenwerking
Als gespecialiseerde industriële dienstverlener helpt ERIKS klanten in uiteenlopende sectoren met betrouwbare industriële componenten én slimme procesoptimalisatie. Digitalisering speelt daarin al sinds de jaren ’90 een sleutelrol. Vandaag de dag speelt SCSN daarin een belangrijke rol. Victor Belou en André Hagenaar, beiden EDI projectcoördinator bij ERIKS, vertellen hoe zij klanten begeleiden in het digitaliseren van hun orderproces en welke impact dat heeft op efficiëntie, foutmarges en klanttevredenheid.

Van businesscase tot concrete besparing
Digitalisering draait bij ERIKS niet alleen om techniek, maar vooral om het creëren van waarde voor de klant. “We denken mee over hoe klanten kunnen besparen, niet alleen op producten maar juist ook op processen,” legt Victor uit. “Met ons ‘savings model’ maken we inzichtelijk hoeveel tijd een klant bespaart door het automatiseren van orderregels. We vertalen deze tijdsbesparing naar een concreet bedrag per orderregel. Door dit te visualiseren in een online dashboard kunnen klanten zien wat de meerwaarde is.
André vult aan: “Als een klant 15 minuten bespaart per orderregel en je rekent dat door met een gemiddeld uurloon, dan heb je al snel een stevige businesscase. Bovendien gebruiken we het dashboard ook om foutmarges inzichtelijk te maken en structureel te verbeteren.” “Tijdens jaarlijkse evaluaties maken we ook zichtbaar hoe de foutmarge verlaagd is en hoeveel de klant daadwerkelijk bespaard heeft in dat betreffende jaar. Dit geeft klanten meer grip op hun eigen digitaliseringsproces.” aldus Victor.
SCSN als digitale stekker
Een belangrijke versneller in het digitaliseringsproces is SCSN. Voor ERIKS fungeert het netwerk als een digitale stekker, waarmee klanten snel en efficiënt aangesloten kunnen worden. “Voorheen stelden we een ondergrens van 500 tot 1000 orderregels per jaar voor digitale koppelingen. Met SCSN is dat veranderd,” legt Victor uit. “Dankzij SCSN is dat al rendabel bij klanten met 50 orderregels per jaar. Als de artikeldata op orde is, dan kunnen we ze binnen twee dagen live hebben.”
André voegt hieraan toe: “In het begin was er nog een testfase nodig, maar inmiddels zijn we zo ingericht dat we snel kunnen schakelen. SCSN verlaagt de drempel voor digitalisering enorm. Daardoor kunnen we nu niet alleen sneller reageren op klantvragen, maar ook actief nieuwe kansen benutten.”
Van repetitief werk naar ruimte voor maatwerk
Door standaardbestellingen te automatiseren, ontstaat er ruimte voor maatwerk. “Artikelen waarbij veel afstemming of customizing nodig zijn, verwerken we nog handmatig. Maar dankzij automatisering hebben we daar nu ook echt de tijd en aandacht voor,” zegt André. “Digitalisering helpt ons om mensen in te zetten op plekken waar ze echt het verschil maken.”
SCSN als strategische keuze en groeimotor
ERIKS is sinds 2020 verbonden met SCSN via hun serviceprovider. “Toen onze serviceprovider een connectie met SCSN maakte, zagen we direct de potentie. Het netwerk opent de deur naar een veel grotere groep klanten en leveranciers, met lagere implementatiekosten en een snellere doorlooptijd.” vertelt Victor.
Waar SCSN eerst vooral gericht leek op de maakindustrie, ziet ERIKS inmiddels toepassingen in veel meer sectoren. “We leggen verbindingen met bedrijven die al aangesloten zijn op SCSN, maar ook met bestaande klanten die de overstap nog moeten maken,” zegt Victor. “Onze accountmanagers nemen dit standaard mee in gesprekken. Steeds vaker worden wij ook benaderd door klanten en leveranciers die interesse hebben in SCSN. Dat werkt aanstekelijk.”
André vult aan: “Het communiceren via een netwerk als SCSN heeft de toekomst. Er zijn alleen maar praktische voordelen. Als iedereen valide berichten over hetzelfde netwerk kan sturen dan kunnen we enorm efficiënt communiceren in de gehele keten. Dit vergroot de kracht van je bedrijf.
Tips voor bedrijven die willen digitaliseren
Victor sluit af met een duidelijke oproep: “Begin gewoon. Start met orders en orderbevestigingen en breid daarna uit naar facturen en pakbonnen. Het belangrijkste is: zorg dat je artikeldata op orde is. Stop met uitstellen en ga aan de slag.” De tip van André luid als volgt: “Stel kwaliteitsdoelen, bewaak ze en verbeter continu. Zo maak je digitalisering echt waardevol.