Hoffmann Group versnelt digitalisering met SCSN

Met meer dan honderd jaar ervaring is Hoffmann Group een toonaangevende leverancier van hoogwaardige gereedschappen en industriële oplossingen. Vanuit het kantoor in Borne bedient het bedrijf dagelijks klanten in de metaalverwerkende industrie in Nederland en Vlaanderen met advies, levering en steeds vaker ook met slimme digitale oplossingen. Roland Spanjers, sinds 2008 teamlead van de e-businessafdeling en Maurice van Buren, e-business consultant met focus op platformen / netwerken zoals SCSN, vertellen hoe Hoffmann Group met slimme digitale koppelingen zoals SCSN de volgende stap zet in digitalisering.

Van maatwerk naar gestandaardiseerde oplossing
Hoffmann Group werkt al jaren met digitale oplossingen zoals EDI, OCI en punch-out, vooral gericht op grote accounts. De samenwerking met SCSN bracht daar verandering in. “We kwamen met SCSN in aanraking tijdens een integratieproject voor onze artikeluitgiftesystemen,” vertelt Roland. “Vanaf dat moment hebben we een start gemaakt met klanten die al op SCSN aangesloten waren. We hebben onze SCSN connecties uitgebouwd en doorontwikkeld tot een vaste structuur in ons ERP-systeem.”

Volgens Maurice is dat een grote stap vooruit. “Voorheen kon het weken of zelfs maanden duren om een klant digitaal aan te sluiten. Nu lukt dat vaak binnen een paar dagen. Als alles goed staat, zelfs binnen een uur.”

Digitalisering voor iedereen
De grootste winst zit volgens beiden in het feit dat digitalisering nu ook voor kleinere klanten bereikbaar is. “Steeds meer bedrijven in het MKB stappen over op een ERP-systeem. Deze bedrijven willen informatie niet dubbel invoeren in een webshop én hun eigen systeem,” legt Roland uit. “Met SCSN kunnen we ze koppelen aan hun vertrouwde omgeving, zonder extra handelingen.” Die toegankelijkheid maakt dat klanten zelf de eerste stap zetten. “We worden steeds vaker benaderd door bedrijven die Hoffmann Group in het SCSN-adresboek zien,” zegt Maurice. “Ze willen weten of zij ook aan kunnen sluiten. Dat was vroeger wel anders.”

De behoefte aan digitalisering komt mede door het gebrek aan vakmensen, die vaak meer tijd kwijt zijn aan administratie dan aan hun daadwerkelijke taken zelf. Daardoor groeit de noodzaak om processen te digitaliseren. Maurice brengt het helder onder woorden: “De urgentie is duidelijk: wie nu niet aansluit, loopt straks achter.”

Interne impact en groeiend besef
De overstap naar standaardisatie had intern effect. “Onze binnendienst kreeg te maken met digitale orders,” legt Roland uit. “Dat vroeg om training, maar vooral om een ander bewustzijn. Kleine wijzigingen in het systeem kunnen doorwerken tot aan de factuur. Dat zien collega’s nu ook.”

Waar digitalisering eerder gold als ‘iets voor grote klanten’, is het nu onderdeel van het dagelijkse werk. “Je merkt dat collega’s die hier al twintig jaar werken opeens nieuwe kansen ontdekken,” zegt Maurice. “SCSN is een brug. Het brengt de voordelen die onze grootste klanten al onderkenden  naar het MKB. En het maakt hun werk uiteindelijk ook makkelijker.”

Slim starten met masterdata
Een belangrijk onderdeel van een succesvolle integratie is masterdata. Volgens Maurice hoeft dat geen blokkade te zijn: “Je hoeft niet meteen alles perfect te hebben. Begin met de artikelen die je het vaakst bestelt. Daarmee dek je vaak al tachtig procent van je behoefte.”

Hoffmann Group helpt klanten daarbij actief. “We kunnen precies laten zien welke artikelen de afgelopen jaren besteld zijn. Op basis daarvan bouwen we klant specifieke catalogi, afgestemd op de actuele prijzen en afspraken.”

Klaar voor de volgende fase
Hoffmann Group heeft op dit moment dertig klanten via SCSN aangesloten en zo’n honderddertig zijn voorbereid. De verwachting is dat dat aantal snel groeit. “Het vliegwiel draait,” zegt Maurice. “Zeker in de maakindustrie, waar machines al lang vergaand  geautomatiseerd zijn is de inkoop de logische volgende stap. ”

Bij Hoffman Group blijft het onderwerp op de agenda. “We promoten SCSN actief op beurzen, in presentaties en op onze website,” vult Roland aan. “Daarnaast werken we met onze serviceprovider om onze salescollega’s goed mee te nemen in de digitale stappen die onze klanten kunnen zetten.”

Uitnodiging aan de markt
Voor bedrijven die twijfelen of hun organisatie er klaar voor is, heeft Maurice een heldere boodschap. “Praat met je leverancier. Kijk welke data je al hebt. Start klein. Het brengt structuur, kwaliteit en ruimte voor verdere digitalisering.”

Maurice sluit af: “We nodigen iedereen uit die hierover in gesprek wil. Wil je weten wat mogelijk is, of direct koppelen met Hoffmann Group via SCSN? Zoek dan contact met ons.”

 

Up