SCSN behind the scenes: Isah

23 augustus 2022
SCSN behind the scenes: Isah

SCSN biedt alle verschillende soorten partijen in de maakindustrie een netwerk en een standaard via welke zij digitaal met elkaar kunnen communiceren. Dit levert onder andere efficiëntie, transparantie, nauwkeurigheid én kostenbesparing op voor zowel het MKB als grotere spelers uit de toeleverketen. In deze ‘behind the scenes’ blogseries ondervroegen wij alle SCSN service providers en enkele andere grote partijen uit het netwerk wat deze voordelen hen opleveren.

Frank Groot is CEO bij Isah en vanaf het begin betrokken bij het SCSN. In deze blog vertelt hij wat nu echt het grootste voordeel is van dit netwerk en waarom het SCSN een belangrijke stap is richting het digitaliseren van de hele maakindustrie.

Wanneer is Isah betrokken geraakt bij SCSN?

‘Nu bekleed ik de rol van CEO, maar in het verleden ben ik vanuit product management betrokken geraakt bij het SCSN; nu een jaar of 7 geleden. Vanuit het platform Smart Industry zijn er destijds partijen gevraagd om mee te denken over een netwerk en wij waren er daar één van. Zo is het fieldlab ‘The Smart Connected Supplier Network’ ontstaan. De eerste berichten werden uiteindelijk gegenereerd en er werd voor het eerst inhoudelijk gesproken over hoe de berichten eruit moesten komen te zien. Toen heette het nog geen SCSN, maar het concept werd geïntroduceerd en samen met een aantal andere collega’s hebben we gekeken wat wij er bij Isah mee wilden en hoe we daar onze resources op in konden zetten. Ik ben persoonlijk betrokken geweest bij die eerste stappen, later namen mijn collega’s deel aan ‘pressure cookers’ en de werkgroepen.’

Wat deed Isah op dat moment al aan digitalisering?

‘Onze focus lag voorheen op het specifiek invullen van situaties zoals we die bij klanten aantroffen. Twintig jaar geleden maakten we al EDI-achtige aansluitingen voor klanten. We creëerden berichten om die vervolgens uit te kunnen sturen, berichten te ontvangen en verder te verwerken met alle validaties die daarin zitten. Elke keer ontwikkelden we software voor die specifieke klant, waarbij we uiteraard wel zaken hergebruikten. Standaardberichten om orders en facturen te verwerken waren er feitelijk nog niet. ’

Wat is de toegevoegde waarde van het SCSN?

‘De reden dat Isah volop inzet op het SCSN is dat we maakbedrijven hiermee kunnen faciliteren om één keer iets goed neer te zetten. Het uitgangspunt is één standaard waarmee wij er met onze software voor zorgen dat maakbedrijven digitale berichten kunnen genereren en verwerken met alle validaties en communicatiemogelijkheden die je daarbij hebt; dát is echt geweldig. Of SCSN nu de internationale taal wordt of niet; op deze manier heb je in elk geval al tachtig tot negentig procent generiek op het gebied van data-integratie.’

 ‘Maar het belangrijkste voordeel van het SCSN is denk ik het concept. Het SCSN is een systematiek waarbij je op een netwerk aansluit waarbinnen je met alle leden op dezelfde manier kunt communiceren. Met hen moet je misschien hier en daar nog wat artikelinformatie rechtzetten, maar qua techniek is er niets meer nodig. Die schaalbaarheid van zo’n netwerk en het slechts beperkt hebben van drempels om ook met een volgende partij digitaal te communiceren, is heel sterk. Het feit dat een grote groep kleinere bedrijven hiermee aan de slag kan, is voor ons het belangrijkst geweest. Voorheen was EDI of een andere vorm van digitale communicatie namelijk alleen in gebruik bij bedrijven die leverden aan hele grote bedrijven die zoiets af konden dwingen.’

 Wanneer een bedrijf aangeeft geen behoefte te hebben aan communicatie met de hele keten, raad jij dan nog steeds SCSN aan?

‘Ja, ik zou zeker iedereen aanraden om in te stappen op SCSN. Ook als het in eerste instantie om de communicatie met slechte enkele klanten of leveranciers gaat. Ik denk daarnaast dat het voor iedereen fijn is om niet het gevoel te hebben dat de effort die geleverd wordt slechts voor één enkele koppeling is. Je bent niet langer aan het investeren in een aansluiting met alleen MCB of ODS, maar in een netwerk van bedrijven en je ziet dat er steeds meer bedrijven bij dat netwerk komen. Bedrijven die aansluiten, kunnen met een SCSN-koppeling ook connecties met anderen maken. Iedereen die eenmaal geïnvesteerd heeft in een koppeling kan meteen met heel veel anderen partijen digitaal communiceren. En hoe uitgebreider het netwerk wordt, hoe groter de toegevoegde waarde wordt voor iedereen die onderdeel is van dit netwerk.’

Wat is dataveiligheid en waarom is dat belangrijk?

‘Men moet het gevoel hebben dat de afspraken over wat we met elkaar communiceren, niet zomaar even onderschept kan worden. Wanneer wij uitleggen aan bedrijven dat we aanhaken op een infrastructuur die al bestond en zich in de praktijk heeft bewezen, is er het vertrouwen dat het berichtenverkeer volledig veilig is.’

Wat doet het SCSN voor jullie klanten?

‘Onze klanten ervaren dezelfde voordelen als wij. Wat je ziet is dat het zich nu voornamelijk afspeelt rondom hun inkoopactiviteiten, maar er wordt ook steeds vaker onderkend dat het bedrijven kan helpen in hun verkoopactiviteiten. Ook daar kun je tijd besparen ten opzichte van het handmatig inkloppen van orders. Uiteindelijk ziet iedereen de voordelen wel en willen bedrijven ook onderdeel worden van het SCSN. Maar of ze er ook nu al mee starten, dat hangt volgens mij af van de urgentie die ze ervaren.’

Waarom zouden bedrijven vandaag nog moeten aansluiten op het netwerk?

‘Ik denk dat je van elke stap die je vandaag zet morgen profijt hebt. En het zorgt er ook voor dat je de dag erna weer grotere stappen kunt zetten. Wij verwachten dat binnen niet al te lange termijn deze manier van communiceren binnen de maakindustrie de norm gaat worden en dat je jezelf in een achtstandspositie zet als je hier niet in mee kunt.’

Waar lopen klanten tegenaan bij het maken van een SCSN-koppeling?

‘Het belangrijkste waar klanten tegenaan lopen is de kwaliteit van data. Nu wordt er bij bedrijven vaak per mail gecommuniceerd en men weet van elkaar wel wat er bedoeld wordt in die e-mails, maar de informatie staat er vaak niet 100% strak in. Omdat je met SCSN wilt dat alles zoveel als mogelijk automatisch gaat, is het van belang dat de data ook echt op orde is.’

 ‘Wij helpen klanten om die data goed te zetten en te houden. Dit zorgt soms voor enige vertraging, maar het is wel nodig om het allemaal goed te krijgen. En daar hebben de bedrijven ook op andere momenten weer profijt van. Het wordt zo ook gemakkelijker om mensen tijdelijk te vervangen bij ziekte of vakantie. Medewerkers die een taak of rol overnemen kunnen dan echt terugvallen op de gegevens die in het systeem staan en zijn zo veel sneller ingewerkt.’

Wat is de komende tijd de focus van Isah?

‘Onze focus ligt op het creëren van volume rondom de belangrijkste berichten en het SCSN-netwerk uitbreiden met meer bedrijven. Het netwerk heeft nu nodig dat we exponentieel groeien. Wanneer men ziet hoeveel klanten en leveranciers al op het netwerk zitten, dan gaan zoveel meer andere bedrijven ook hiermee aan de slag. Waarbij het natuurlijk weer aan ons is om zoveel mogelijk zichtbaarheid binnen de maakindustrie te creëren.’

‘Parallel daaraan zijn we ook bezig om een aantal aanvullende berichten met betrekking tot offertes, prijslijsten en forecasts te kunnen communiceren. In de toekomst willen we alle communicatie tussen onze klanten en hun leveranciers kunnen ondersteunen. We weten dat er nog heel veel Excellijsten worden rondgestuurd en we hopen dat in de toekomst allemaal via één taal met SCSN te kunnen doen.’

frank-groot.jpg

Frank Groot, CEO bij Isah

Terug
Up