SCSN behind the scenes: Tradecloud
SCSN biedt alle verschillende soorten partijen in de maakindustrie een netwerk en een standaard via welke zij digitaal met elkaar kunnen communiceren. Dit levert onder andere efficiëntie, transparantie, nauwkeurigheid én kostenbesparing op voor zowel het MKB als grotere spelers uit de toeleverketen. In deze ‘behind the scenes’ blogseries ondervroegen wij alle SCSN service providers en enkele andere grote partijen uit het netwerk wat deze voordelen hen opleveren.
Tonnis de Boer is CEO van Tradecloud en ziet het SCSN als een drempelverlagend initiatief dat het MKB helpt om op een betaalbare manier te digitaliseren.
Wanneer raakten Tradecloud betrokken bij het SCSN?
‘Al redelijk vroeg in het proces, namelijk zo’n 5 jaar geleden. Tradecloud is een supply chain platform en wij helpen onze klanten al 8 jaar om hun supply chain voorspelbaar te maken. Daarvoor hebben wij een platform gemaakt om realtime data te delen met de keten.’
Wat is de toegevoegde waarde van het SCSN voor Tradecloud (klanten)?
‘SCSN helpt om de drempel te verlagen aan de kleinere leveranciers die ook graag een volledige integratie met hun eigen systeem willen maar waarvoor oplossingen zoals EDI te complex of te duur zijn.’
In welke zin is een traditionele EDI-koppeling duurder?
‘EDI bestaat natuurlijk al heel lang, vooral in de voedselindustrie. In die branche is ook veel moeite gestoken in standaardisatie maar dan ben je al snel tien of twintig duizend euro verder en dat is voor de meeste MKB’s gewoon veel te veel. Met het SCSN is het veel goedkoper om relatief eenvoudig orders te ontvangen van je klant en weer terug te sturen.’
Wat deed Tradecloud vóór SCSN aan digitalisering?
‘Heel veel. Wij helpen klanten om met hun leveranciers te integreren. Dat is onze core business. Dat doen we met een portal oplossing waar ze kunnen inloggen en een bestand kunnen downloaden. We doen ook andere integraties: EDI, XML en SAP Arriba. Het SCSN is een andere standaard voor een specifieke doelgroep. Wij zijn erbij gebaat dat dat gewoon soepel en snel gaat, vandaar dat het SCSN voor ons een goede oplossing is.’
Wat is de toegevoegde waarde van het SCSN voor Tradecloud (klanten)?
‘SCSN gaat helpen om de drempel te verlagen aan de kleinere leveranciers t/m 50 medewerkers die enkel een standaard software pakket hebben zoals Ridder, Exact, Isah, MKG en verder geen IT capaciteit hebben maar toch ook graag een volledige integratie met hun eigen systeem willen maar waarvoor oplossingen zoals EDI te complex of te duur zijn. Daar zit de grote massa, met meer dan 200.000 bedrijven, en SCSN maakt mogelijk dat dit soort partijen kunnen digitaliseren.’
In welke gevallen is SCSN echt een uitkomst?
‘De bedrijven in de maakindustrie zijn gebaat bij het SCSN. Daar was nog weinig mogelijk op het gebied van digitalisering en dit netwerk maakt dat bedrijven gemakkelijk zijn aan te sluiten. Het is zaak dat de serviceproviders duizenden bedrijven gaan aansluiten want dan gaan we tractie krijgen.’
Wat is het moment dat je SCSN ter sprake brengt bij een klant?
‘Voor ons is het belangrijk dat we klanten helpen hun supply chain aan te sluiten en dat er elektronische orders verstuurd kunnen worden. SCSN is één van de mogelijkheden om dat te realiseren. Wij doen dit al acht jaar en we hebben klanten die al meerdere interfaces hebben. Dat is anders voor serviceproviders die net pas zijn ingestapt en SCSN als hét vehikel zien.’
Wat is dataveiligheid en waarom is dat belangrijk?
‘Onze klanten vragen ons om hun leveranciers aan te sluiten en om te zorgen dat processen elektronisch verlopen. We moeten kunnen garanderen dat dat op een goede en veilige manier gaat. Het is ook niet zo dat iemand eigenaar is van data.’
Welke mogelijkheden biedt SCSN nog allemaal?
‘We staan de komende jaren nog wel voor de uitdaging om het SCSN verder te professionaliseren en selfservice te maken. Mijn menig is dat alvorens we nieuwe berichten toevoegen een het SCSN, we eerst focussen op het op orde krijgen van het orderproces. Er moet nog wel een goede balans gevonden worden tussen B2B-functionaliteit en complexiteit. Onze klanten zijn de grotere inkoopbedrijven en die hebben meer wensen vanwege hun complexer inkoopproces. Zij willen graag wat meer specificaties over het artikel en technische tekeningen kunnen communiceren. Aan de proceskant hebben ze ook wat complexere wensen; regels moeten gesplitst kunnen worden en regels moeten gewijzigd kunnen worden. Functioneel moeten er nog wat slagen gemaakt worden om het SCSN volwassen te maken.’
Aan welke nieuwe innovaties werken jullie zelf momenteel?
‘EDI en SCSN zijn vooral technische oplossingen waarbij je berichten naar je leverancier stuurt en orderbevestigingen terugkrijgt of andersom. Maar wanneer er iets bijzonders aan de hand is, dan moet je nog steeds e-mailen en/of bellen. Dit is, als dit misgaat, waar de grote kosten gemaakt worden. Het is leuk dat je 90% geautomatiseerd hebt, maar het probleem zit ‘m in die 10% die nog niet digitaal kan. Tradecloud biedt naast SCSN nog een tool om die workflow inzichtelijk te maken en die uitzonderingen af te handelen. De tool geeft bijvoorbeeld een melding met: ‘Let op! Deze order is gesplitst, ben je daarmee akkoord?’’
Tonnis de Boer, CEO Tradecloud
Terug