SCSN behind the scenes: VAN RAAK STAAL
SCSN biedt alle verschillende soorten partijen in de maakindustrie een netwerk en een standaard via welke zij digitaal met elkaar kunnen communiceren. Dit levert onder andere efficiëntie, transparantie, nauwkeurigheid én kostenbesparing op voor zowel het MKB als grotere spelers uit de toeleverketen. In deze ‘behind the scenes’ blogseries ondervroegen wij alle SCSN service providers en enkele andere grote partijen uit het netwerk wat deze voordelen hen opleveren.
Martin Suijker is Algemeen Directeur bij VAN RAAK STAAL, een groep met inmiddels 7 regionale groothandels in staal, rvs en aluminium. Hij is hiermee ook eindverantwoordelijk voor de ontwikkeling van digitaal zakendoen en heeft grote verwachtingen van het SCSN netwerk. Hieronder legt hij uit waarom hij grote voorstander is van SCSN.
Wanneer is VAN RAAK STAAL betrokken geraakt bij SCSN?
‘Wij zijn vanaf de aftrap van “Schakels in de keten” in september 2017 betrokken geraakt bij wat nu uitgegroeid is tot de SCSN Stichting. Destijds een vrijblijvende uitnodiging van TNO, gaandeweg een initiatief waar we niet meer omheen willen en kunnen. Het idee, samen de best genetwerkte fabriek ter wereld maken waar mensen en bedrijven continu kunnen door ontwikkelen, sprak ons direct aan. Een multinational uit de Brainport regio wil uiteindelijk ook digitaal verbonden zijn met het diepste makers niveau, tot soms wel 4 of 5 tiers diep. In die lagen met kleine, innovatieve maakbedrijven bevinden zich voor ons als relatief kleine regionale groothandel veel - potentiële - klanten. Zaak dus dat zij ook mee kunnen schakelen via een standaard. En dan helpt het wel als wij dit mede omarmen en kunnen faciliteren.’
Wat deed VAN RAAK STAAL aan digitalisering vóór het SCSN-initiatief?
‘Eind 2016 zijn we aan de slag gegaan met de huidige klantportal. Eerst een pilot met een paar klanten en hierna stap-voor-stap uitgerold. Een goede service voor onze ondernemende klanten die zaken ook digitaal willen regelen en de harde werkers die overdag geen tijd hebben voor bestellingen en aanvragen. Dit echt als ondersteuning van de bestaande persoonlijke relatie tussen onze klanten en onze mensen, naast telefoon en e-mail als interactiekanaal.’
Waarom is SCSN een toevoeging op jullie digitaliseringsprogramma?
‘Wij zien en horen dat iedereen, dus ook onze klanten en leveranciers, digitaal steeds meer volwassen wordt. Indien het mogelijk wordt om gewoon vanuit je eigen systeem bestellingen te plaatsen en zaken te doen met je leveranciers en klanten, dan werk je weer een stuk efficiënter dan dat je inlogt op een webshop van deze of gene. EDI als techniek kent z’n oorsprong in de jaren ’60 van de vorige eeuw. Tot voor kort ging het dan om kostbare 1-op-1 verbindingen, omdat men steeds opnieuw het wiel diende uit te vinden. SCSN biedt onze klanten, leveranciers en ons de standaardisering van alle gangbare EDI-berichten. Voortaan veel-op-veel verbindingen dus.
Wat doet SCSN voor jullie klanten?
Eén standaard netwerk waarmee zij met VAN RAAK STAAL en ook andere gewenste relaties digitaal kunnen koppelen. Eénmalig dien je je data goed te organiseren vanuit je ERP-systeem en een interface te leggen met een serviceprovider naar keuze. Dan staat het totale, snel groeiende SCSN-netwerk aan bedrijven en organisaties tot je beschikking. Dit is werkelijk laagdrempeliger en iets anders dan steeds die 1-op-1 koppelingen te moeten leggen. Waar EDI voorheen alleen voor de grote spelers was, is het door de standaardisering nu ook voor ons als MKB-groothandel bereikbaar. En hiermee dus ook voor onze klantenkring. Het is nu veel democratischer en gemakkelijker voor iedereen. Een EDI-koppeling is binnen een paar uur ‘live’ en je hoeft hiervoor echt geen ICT’er voor te zijn.’
Wat is het moment dat je SCSN ter sprake brengt bij een klant?
‘Dat kunnen meerdere aanleidingen zijn. Als een klant zijn digitale ambitie uitspreekt en hier concreet stappen in wil stappen zetten, dan kijken en denken we graag mee. Of als een klant aangeeft over te stappen op een nieuw ERP-pakket, dit is vaak een volgende stap in digitale volwassenheid. Maar ook klanten die gewoon aangeven dat ze dit als nieuwe werkwijze willen, nou dan zijn we hier klaar voor. Dit geldt allemaal net zo goed voor leveranciers, die kant is net zo belangrijk. Tegelijkertijd zijn er ook nog volop klanten die het misschien ook wel zouden willen en kunnen, maar de mogelijkheden nog niet kennen. In meer bekendheid is voor iedereen nog veel te winnen.’
Waar lopen klanten tegenaan bij het maken van een SCSN-koppeling?
‘Koudwatervrees voor digitalisering, de stap durven zetten. Het denkbeeld hebben van “wij hebben geen IT’er, dus we kunnen dit niet.” Een stuk onwetendheid eigenlijk. Het mooie is juist dat SCSN dit veel makkelijker maakt. Beetje kip en ei verhaal dus. Met een eigentijds ERP-systeem, logisch nadenken en een goed opgemaakt artikelbestand heb je een prima basis om snel EDI-koppelingen te leggen via de SCSN-standaard.’
Hoe besteden jullie die extra tijd die wordt vrijgemaakt door digitalisering?
‘Aan nog meer persoonlijke aandacht voor de klant. Reken maar uit, alle tijd die je normaal zou besteden aan het inkloppen van order- en aanvraagregels, het bevestigen van orders en facturen sturen, prijsinformatie uitwisselen, dat gebeurt via EDI geautomatiseerd met altijd nog een paar menselijke ogen die alles checken en het proces bewaken. Het is geen blackbox, klanten kunnen ons ook gewoon altijd bellen. Meer tijd dus om echt te duiken in die specifieke vraag van die ene klant, een goed gesprek te hebben over kansen en mogelijkheden, de marktontwikkelingen, nieuwe klantsectoren en ook, hoe gaat het met je? De menselijke maat op de 1e plaats houden door te digitaliseren, geen tegenstelling maar heel logisch eigenlijk.’
Wat is dataveiligheid? Waarom is dit belangrijk?
‘Ik was recent bij een bijeenkomst van de Staalfederatie en hoorde live een ondernemer vertellen over een hack die zijn bedrijf getroffen had. De impact dit zowel zakelijk als persoonlijk op hem had was enorm. Ik wil er alles aan doen dat we dat niet meemaken. Dataveiligheid wordt alleen maar belangrijker.’
Aan welke nieuwe innovaties werken jullie momenteel?
‘Momenteel ondersteunen wij al 5 SCSN-berichten, te weten order, orderbevestiging, vrachtbrief, factuur en prijscatalogus. Wij houden enerzijds de ontwikkelingen bij SCSN en anderzijds de behoeften bij onze klanten en leveranciers goed in de gaten. Hieruit volgen ongetwijfeld nieuwe innovaties. Voor nu ligt onze focus op het verder bekendmaken en uitrollen van SCSN bij onze relaties, samen met Rob de Beule en zijn SCSN-team. Eest meer impact maken. Samen zijn we ijzersterk!’
Martin Suijker, Algemeen Directeur bij VAN RAAK STAAL
Terug